In mijn aankondiging waar ik over ga bloggen als PBC, hier dan het eerste deel over het beroepen wat wilde jij later worden? Bas ben ik toevallig tegen het lijf gelopen in Ede (op de Veluwe) waar hij voor zijn werk bij de KLM een reünie bezocht. Dit was mijn kans om vragen te stellen wat toch vaak dé jongensdroom is als het over droombanen/beroepen gaat, namelijk Piloot.

 

Passie

Een van mijn eerste vragen aan hem was wat nou zijn grootste passie was? Ik was wel heel direct in mijn vraagstelling. Veel mensen moeten daar nog wel eens over denken, sommigen weten het gelijk. En Bas zijn passie is…Zweefvliegen! Waarom is dat nou zo leuk, zweefvliegen vroeg ik aan hem? Het is de rust de stilte, het een zijn met in de lucht zijn en telkens weer een wolk of de wind vinden die je verder brengt….

Wauw dat vond ik zo bijzonder en prachtig omschreven. Dat kwam ontzettend gaaf over en echt binnen bij mij. Zo zie je vaak gelijk een ander stukje mens als ze over hun passie vertellen. En het zegt wat over jezelf, zo kom je sneller bij wat de mens beweegt in het (werkende) leven!

 

Wat wilde jij later worden Bas?

Op deze vraag kwam direct het antwoord; Astronaut! Maar goed dat ben ik dus niet geworden. Wel piloot. Tja. In deze tijd is het misschien wel sneller mogelijk om een keer in de ruimte te komen, dus wie weet. We blijven dromen ook als we groter zijn…

Dus piloot kwam dan wel het dichtste bij je droom om astronaut te worden?

Jazeker, ik heb mijn vakkenpakket op school bewust gekozen dat alles erop af was gestemd om te gaan ‘vliegen’.

Hoe kwam je eigenlijk op het idee om piloot te worden? Is het iets wat je vader of familie ook had willen worden of doen? Ik ben opgegroeid in Soest-Soesterberg waar vroeger een vliegbasis was. Mijn vader deed iets totaal anders maar had wel als hobby zweefvliegen, dus zo ben ik wel vroeg met het vliegen in aanraking gekomen.

Hoe is dat gegaan piloot worden? Wat heb je gedaan daarvoor?

Ik heb ooit een keer in een tv gids een bon ingevuld om bij de luchtmacht te solliciteren en uit 2000 sollicitanten bleven er uiteindelijk, na allerlei testen, 4 mensen over waaronder ikzelf. Dus ik ben eerst bij de Koninklijke luchtmacht gestart als F16 piloot. Dat heb ik ruim 12 jaar gedaan. Daarna ben ik pas bij de KLM terecht gekomen.

Je startte je luchtmacht periode in 1985 hoe word je dan F16 piloot?

Mijn opleiding was op verschillende plekken bijvoorbeeld in Texas, New Mexico dat duurde ongeveer 2 jaar. Daarna ben ik weer naar Nederland, in Leeuwarden gegaan om de opleiding af te maken. Uiteindelijk was mijn standplaats/ gestationeerd destijds in Volkel (bij Uden).

 

Vrouwelijke piloten

Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan maar er zijn helaas weinig vrouwelijke (F16) piloten. Manja Blok zij was in de jaren 90 de eerste vrouwelijke F16 pilote. Kende je haar misschien? Ja Manja Blok ken ik zeker een capabele dame! Zelfde tijd gevlogen als ik destijds bij de luchtmacht. Dus dames, heb je dit als ultieme doel voor jezelf hebt gesteld om te gaan vliegen als pilote? Vooral doen.

 

In welke functie tijdens je F16 periode startte je bij de luchtmacht destijds?

Je komt binnen als 2e luitenant en daarna promoveer je door naar hogere rangen tot normaal gesproken kapitein. Kies je ervoor om langer in de luchtmacht te blijven kan je doorgroeien tot de hoogste rangen.

Je vertelde, dat je net als Manja, uitgezonden bent geweest met operatie Deny Flight naar Bosnië.
Hier had je natuurlijk wel altijd voor getraind, heeft dat nog iets met je gedaan?

Ja klopt, natuurlijk doet dat iets met je en ik had in die tijd een jong gezin (2 kids) dus vaak van huis weg. Doordat we vanuit Italië – Villafranca vlogen, ben ik daar wel ruim 6 maanden geweest. Ook tussendoor voor trainingen langere tijd weg van huis. Om de 6 weken zijn er altijd simulator trainingen, Dingy drill oefeningen. Dat zijn trainingen met je survival equipment.

Ben je wel eens buitenbewustzijn geweest? Schietstoel moeten gebruiken?

Nee, gelukkig niet, hiervoor krijg je training in simulator. Voor de G-krachten en centrifuge training in Soesterberg. Je leert daar hoe je je spieren moet aanspannen om het bewustzijn niet te verliezen bij grote G-krachten.

 

Heeft het pilotenpak (is dat altijd groen eigenlijk?) waarin je als F16 piloot vliegt een speciale functie?

De kleur is afhankelijk van het gebied waarboven je vliegt. In NL groen. Boven Syrië bijvoorbeeld een zandkleur. Het pak is gemaakt van Nomex. Dat is brandwerend materiaal. Bovendien heb je een G-broek aan. Dit is een broek die opblaast tijdens hoge G-belastingen waardoor je geforceerd wordt om je spieren aan te spannen. Tevens worden de bloedvaten samengedrukt en zodoende wordt er dan meer bloed naar je hoofd gestuwd.

Ik kan me zo voorstellen dat als je in F16 vliegt de omgeving en weersomstandigheden heel veel uitdaging geven. Welke zijn dat voor jou?

De meeste uitdaging vond ik zelf altijd het oefenen met elkaar. Vliegen met zogenaamde gesimuleerde ‘vijanden” met andere NAVO-landen zoals Portugal, Duitsland. Of met Amerikanen op een vliegdekschip. Dit was toen der tijd vanuit Sicilië.  De weersomstandigheden bepalen wat voor een missie je kunt gaan vliegen. Met mooi weer voor laagvliegen. Bij slecht weer basic fighter manouvres (BFM) bovenuit het weer.

 

Mis je het vliegen op F16 en heb je wel al in het nieuwe type F35 gevlogen/ gezeten?

Ja niets mooiers dan vliegen met de F-16! Helaas nog niet de F35 gezeten. Laat staan gevlogen. Dit type toestel is te nieuw. Ga ik wel proberen te regelen, om alsnog te doen. F16 is wel de formule 1 onder het vliegen. Je gaat weg bij Defensie als piloot en je vliegt dan nooit meer met dit toestel, heel jammer.

Welk type toestel van alle vliegtuigen vind jij het mooist?

Natuurlijk is de F16 de mooiste, en ook het meest operationele vliegtuig. Als ik nu nog keuze had dan zou ik graag nog eens met de F35 willen vliegen. Van de oudere types het liefst de F-104 (Starfighter).

Als de F16 van de radar verdwijnt of het contact wordt verbroken met de grond mensen wat moet je dan doen? Of hoe herstel je dat contact, wat kan jij dan doen als piloot? Helpdesk bellen?

VFR is laagvliegen (zien ze je niet op de radar). Dan heb je geen contact nodig met de verkeersleiding. Mocht je dit wel nodig hebben dan weet je welke frequenties je daarvoor moet gebruiken. Desnoods gebruik je de internationale nood frequentie. IFR is hoog vliegen naar bijvoorbeeld een trainingsgebied (TRA), om daar in de lucht te vechten met elkaar (BFM). Dan heb je altijd contact nodig. Deze frequenties zijn ook bekend of desnoods gebruik je wederom de noodfrequentie.

 

Lijkt de film Top Gun dan echt op de werkelijkheid?

(dit was mijn kans om het eindelijk te vragen aan een expert!)

Ja ik heb de film zeker gekeken zelfs met mijn eigen squadron. Het komt zeker dicht bij de werkelijkheid. Het is in de film wel meer geromantiseerd en iets aangedikt met sommige zaken, echt wel mooi gemaakt dus zeker top (gun).

Is vliegen vanaf zee zoals in Topgun 1 lastiger i.v.m. korte landing?
In Nederland hebben we dit dus niet. Jammer daarvoor moeten we dus echt naar de USA!

Heb nog wel eens contact met collega’s uit jouw squadron (311)?

Nee niet zo veel contact mee, te lang geleden. Wel is er ieder jaar een reünie ergens in NL. En als je elkaar dan ziet dan is het gelijk ook goed, de band blijft voor het leven.

Hoe kijk je terug op je periode bij defensie? Zeker heel positief.
Waarom wilde je weg? Uiteindelijk om meer te verdienen en meer vrije tijd te hebben. Ook voor de onzekerheid van positioneringen. Elke 3 jaar is er namelijk een andere stationering. (Wereldwijd). Dat is i.c.m. een gezin een enorme uitdaging.

 

Wat heeft deze tijd je gebracht? Het is voor heel veel toch echt een jongensdroom wat jij hebt gedaan.

De luchtmacht heeft mij een ongeëvenaarde ervaring gegeven en vrienden voor het leven gebracht. Echt aan te bevelen om deze kans te pakken, mocht je twijfelen. Niets mooiers dan formule 1 in de lucht te beleven!

In mijn volgende blog gaan we verder met de prachtige carrière van Bas als piloot en hoe hij vanuit Defensie bij de KLM terecht is gekomen. Welk vliegveld is een uitdaging om te landen en is turbulentie te voorkomen zijn o.a. vragen die ik heb gesteld. Nieuwsgierig voor het vervolg? Over 2 weken is het vervolg weer online!

Mocht je nog dingen willen weten over de F16 periode van Bas, of vragen hebben mail mij dan: contact@petrabartenconsulting.nl

Dan zorg ik ervoor dat deze vragen persoonlijk beantwoord worden.

Liefs Petra