Mijn kantoor heeft heel veel ramen, vanaf mijn bureau kijk ik naar buiten en kan de lucht goed zien. Ede ligt centraal in NL dus heel veel vliegtuigen in de lucht die overkomen bij helder weer. Soms kan ik zelfs nog herkennen van welke vliegtuigmaatschappij het vliegtuig is. Cool.

Dan bedenk ik me dat er in dat vliegtuig ook mensen aan het werk zijn. Er een heel traject vooraf is gegaan voordat het vliegtuig is gaan vliegen.

Dat er passagiers zijn die misschien naar een vakantiebestemming vliegen of zakenmensen op reis naar een meetings met een klanten/bedrijven ergens in de wereld. Hoe fijn is het om je veilig te voelen en te zijn in het vliegtuig met professionals als het cabinepersoneel en vooral de piloten! Daar mogen we best wat vaker bij stilstaan, veilig van A naar B zoals Rijkswaterstaat dit promoot, in de lucht dankbaar voor een goede, comfortabele reis met het vliegtuig. Er vliegt heel veel kennis en kunde mee, echte professionals in de lucht, daar sta je niet altijd bij stil misschien. Want vliegen is nog altijd een van de meest veilige vervoerstechnieken. Bas is momenteel gezagvoerder bij de KLM en mijn eerste blog ging over zijn periode bij Defensie als F16 piloot. Daarna is hij op zijn 32e bij KLM gestart. Daarover gaat dit blog, hoe is dat nu, werken als piloot/gezagvoerder bij de KLM.

Nog steeds de droombaan voor heel veel mensen, piloot worden

Na je periode als F16 piloot ben je piloot bij KLM geworden, hoe is dat gegaan? Ja klopt, er was een doorstromingsregeling tussen de luchtmacht en de KLM. Daar heb ik gebruik van gemaakt.

Hoe heb je deze overstap ervaren? Ineens lange afstanden vliegen/ ander vliegtuig kan je dan gelijk vliegen in een Boeing?

Van de formule 1 naar een ‘vrachtwagen’ vliegen was best een overgang, en je begint onderaan, altijd als 2e officier. Het heeft voor mij 3 jaar geduurd voordat ik eraan gewend was om in de luchtvaartbranche te werken. Je gaat eerst de simulator in voor een type rating en achter de computer alle theorie te leren van dit type vliegtuig. Bij mij was dat de 747-400 wat mijn eerste vlucht was voor de KLM (met de cockpit bovenin het vliegtuig).

Leuke anekdote als je net begint; De simulator training is een zero flight training. Dat houdt in dat je meteen in een echt vliegtuig, voor een echte lijnvlucht, mag stappen zonder ooit in het echt een vliegtuig hebt gezien! Daarom kreeg ik ná het voltooien van mijn 747 opleiding een handige tip mee. Als je het vliegtuig binnenstapt, sla dan niet meteen linksaf, want dan sta je in de punt tussen de passagiers te zoeken naar de cockpit. Voor de cockpit moet je echter boven zijn. Dus eerst de trap op en daarna pas richting de punt. Dan sta je tenminste niet voor lul. Dé beginnersfout van menigeen.

Dat moet dan wel een goede werkgever zijn de KLM want je bent daar gestart in 1996, en nu zijn we 27 jaar later. Wat doe je nu? Ik ben gezagvoerder op de types B777 en B787.

Hoe zijn deze rangen? Een cockpitbemanning bestaat uit een gezagvoerder (Captain), een eerste officier en eventueel een tweede officier.

Heb je dan dezelfde “werkplek” in de cockpit? Een Captain zit meestal links. Een eerste en tweede officier mogen zowel links als rechts zitten. Aha toch een soort van flexibel werken in de lucht dus!

Het verschil van vliegtechniek in vergelijk met F16 en een passagiersvliegtuig

Er zijn 31 Boeings in type B777 en B787verschillen deze onderling nog van techniek?

Alle knoppen en meters en besturing voelt/zijn zelfde. Maar de techniek erachter is volledig anders.

De elektronische besturing van F16 lijkt/ wordt gebruikt in de B777 kan je daar wat over vertellen? Verschil van besturing?

Dat een besturing volledig elektronisch is, daar merk je niets van. De besturingscomputer is zo geprogrammeerd dat het lijkt alsof je vliegt met ouderwetse kabelbesturing. De besturing van een F-16 versus een B777 is hetzelfde als het vergelijken van het besturen van een F1 raceauto en een vrachtwagen.

Heb je zelf een voorkeur als piloot voor een bepaald type vliegtuig om mee te vliegen?

Ja en nee, dat heeft te maken met de rating Ik mag zelf 2 type vliegtuigen ‘besturen’, de Boeing 777 en Boeing 787. Ik heb zelf een voorkeur voor de 777 deze is gebruiksvriendelijker wat te maken heeft met de boordcomputer. De 787 heeft namelijk een touchscreen (met muis). De 777 heeft knoppen die ingedrukt kunnen worden wat de 787 net iets minder gebruiksvriendelijk maakt.

Geen 9 tot 5 bij als je in de luchtvaartbranche werkt

Hoe gaat dat eigenlijk als je bij de KLM werkt, hoe weet je nu wanneer en waar je heen vliegt?

Je vliegt maximaal circa 850 uur als je fulltime werkt. Je krijgt vooraf een maandrooster. In dit rooster staan de bestemmingen en welke dagen en tijden je vliegt.

Hoe werkt zoiets? Wordt er rekening gehouden met de bestemmingen die je aanvliegt qua tijdszones i.v.m. jetlags? Of mag je zelf ook bestemmingen aangeven waar je graag naar toe vliegt?

Er wordt geen rekening gehouden met tijdzones. Elke reis kan dus naar een ander continent zijn. Dat kan dus per week verschillen. Ik mag een beperkt aantal reizen aanvragen en zo mijn rooster enigszins beïnvloeden.

Klopt het dat je van tevoren niet weet met wie je vliegt, wie je collega’s zijn? Hoe gaat dan in zijn werk als je gezagvoerder bent? Van tevoren een briefing in het vliegtuig?

Een paar dagen van tevoren kan je in de computer zien met wie je vliegt. Een uur en een kwartier voor vertrek krijg je van het bedrijf de vluchtplanning en controleer en brief je deze met de cockpitcrew. De cabine crew ontmoet je pas aan boord.

Heb je wel eens meegemaakt dat je een onverwachte calamiteit had met het vliegtuig (technisch) of met een passagier (ziekte?). Tussenlanding?

Jazeker. Dit komt geregeld voor. Zieke, dronken en of ruziënde passagiers. Technische problemen. Ik ben nog een keer uitgeweken vanuit Panama met een baby met hartproblemen. De baby moest in de lucht gereanimeerd worden. Na het dumpen van 20.000kg brandstof zijn we toen in Curaçao geland. Gelukkig heeft de baby het overleefd.

Wat maakt je dag?

Op tijd vertrekken, een veilige vluchtuitvoering, weinig brandstof verbruiken, een keurige landing én tevreden passagiers afleveren.

Waar kan je je aan ergeren?

Ik erger me gelukkig niet zo snel. Zinloze vertraging, door geen of niet functionerend personeel. Als je extra brandstof verbruikt hebt, om 10 minuten eerder aan te komen, om passagiers hun aansluitingen te laten halen, en je moet dan 15 minuten wachten op grondpersoneel die de gate niet aansluit, dan ben ik pissig.

Wat is je favoriete bestemming en waarom?

Kaapstad, Rio de Janeiro. De omgeving, de temperatuur en wat je daar kan doen, eten, strand, wijntours. Wijn? Dat lust ik wel. Dus tijdens dit gesprek kreeg ik een lekker,  Argentijns glas wijn, Malbec ingeschonken.

De niet te beïnvloeden (arbeidsomstandigheden) in de lucht

Met welke weeromstandigheden is het lastiger landen? Dat is met veel wind, turbulent weer met harde regen.

Wat is de lastigste baan (plek ) om te landen? Quito, Ecuador dat is een hoog liggend veld om op te landen. Deze landingsbaan bevindt zich in een Vallei met Vulkanen en bergen eromheen. Vaak is het daar bewolkt en turbulent.

Is turbulentie te voorkomen? En hoe doe je dit dan zo goed mogelijk?
Turbulentie kan je niet voorkomen maar je kan wel proberen er omheen te vliegen. Buien geven bijvoorbeeld turbulentie. Daar vlieg je dan ook omheen. Soms is echter de turbulentie niet voorspeld en niet te zien. Dat heet clear air turbulentie. Daar doe je niets tegen. Hooguit op een andere hoogte vliegen.

Hoe vind je je werkomgeving? Helemaal top. Mijn kantoor bevindt zich op 10km hoogte met het mooiste uitzicht van de wereld.

En de arbeidsomstandigheden? Ook top. Prima stoelen en ik hoef maar met mijn vingers te knippen en krijg een prima bak koffie.

Wat doet jouw werkgever om je werkgeluk te optimaliseren?
We slapen in mooie hotels. We vliegen met goede spullen. Zeer goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een 13e maand en indien plaats beschikbaar regeling.

Wat is minder interessant van je functie? Lang zitten, door de nacht heen vliegen.

Wat is de meest gestelde vraag van passagiers? Top 3?

  1. Hoelang duurt de turbulentie.
  2. Komen we op tijd aan?
  3. Waar is dat knopje voor?

Wat vind jij de mooiste films gebaseerd op vliegen/vliegtuigen? Top 3?
1. The right stuf. 2. Sully. 3. Topgun (1 en 2)

Welke tip kan je meegeven aan mensen die ook piloot zouden willen worden bij KLM?

Zorg voor het juiste vakkenpakket, en ga zweefvliegen om te zien of je aanleg hebt. Of eventueel starten bij defensie.

Wat als je je beroep op wat voor reden niet meer kan uitoefenen welke of wat zou je dan willen doen? Ja hetzelfde. Of nog beter mijn best doen op school en een universitaire studie afronden dan F16 vliegen en solliciteren als astronaut.

Als je zo terugkijkt op je carrière, waar ben je dan het meest trots of tevreden over?
Dat ik F16 heb mogen vliegen.

Wat heeft de periode bij KLM je vooral gebracht in je werkende leven?
Ik heb heel wat van de wereld mogen zien. Niet alle, maar toch wel veel van de zeven wonderen van de wereld.

Tot Slot

Dit waren de eerste blogs met interview verhalen over beroepen, met als dank aan Bas als KLM piloot. Wat is dit bijzonder leuk om te doen. Ik heb dan ook met veel plezier dit blog geschreven. En jawel, in dit blog zitten meer uren dan in een volgend interview verhaal wat nog gaat volgen. Ik moet mijn tijd als recruiter natuurlijk wel goed blijven bewaken. Er volgt zeker nog een blog hoe de interviews zijn ontstaan en wat er goed ging en juist niet. En dat het ook te gezellig kan zijn, maar er volgen meer bijzondere verhalen. Blijf je alles mee volgen? Wil jij ook graag jouw verhaal vertellen? Stuur een bericht via LinkedIn of mail; tot de volgende!

Liefs Petra